Yıllar öncesinden gibi gözükse de hepsi güncel ve Bitti Gitti iğne deliği kameralarıya çekilmiş / banyo edilmiş fotoğraflar serisine hoş geldiniz!
Ayşe Kulin'in kütüphanesini kendi ağzından dinlemek için evine gittiğimizde karanlık oda kitimizle ahşap kameramızı da götürdük. Birkaç dakika içerisinde banyosunu karanlık odaya dönüştürüp fotoğraf çekimine koyulduk. Çok eski bir teknik olmasına rağmen her seferinde sadeliği ve harika sonuçlarıyla insanları şaşırtmayı başaran el yapımı kameralarımız Ayşe Hanım'ın da çok ilgisini çekti. Neyseki yanımızda hem teneke hem de ahşap kameralarımızı da getirmiştik ki farklı açılardan farklı kareler yapalayabilelim. İç mekanda fotoğraf çekiminde iğne deliği kameralar ile hızlı pozlamalı iyi sonuçlar alabilmek icin güçlü UV değeri olan spot ışık kullanmak önemli. Normalde 30dk ya kadar uzayabilecek pozlama sürelerini 300watt lık bir spot ışık ile 14 saniyeye kadar indirdik.
Ayşe Kulin'in kitaplığını ziyaret ettiğimiz video için de buraya göz atabilirsin.
Ahşap iğne deliği kameralar genellikle perspektif bozulması yaşanmadan net fotoğraflar oluşturuyor. Bu denememizde fotoğraf kağıdını kare ahşap kameraya öne doğru kağıdı kıvırarak yerleştirdik ve çok organik bir şekilde aynı fotoğraf karesinde balık gözü etkisile tele lens etkisini birarada yakalamış olduk. Fotoğrafın soluna doğru olan bölmede kamera içinde deliğe daha yakın ve bükük olan yüzeye ışınlar yansıdığından daha büyük ve kavisli bir desen oluştururken fotoğrafın sağ bölümündeki manzara kısmı netliğini ve perspektifini korumuş. Bu sayede Teneke Kameralardan farklı olarak tek bir köşeye doğru bükülme etkisi olan fotoğraflar oluşturabiliyoruz.
Pozlama süresi olarak 10sn tercih ettim, belki 1 saniye daha az pozlansaydı sağ üstteki güneşli bölüm o kadar beyaz çıkmazdı. Ama en parlak bölge olan gök yüzünü detaylı çekmek için pozlama süresini kısalttığımızda da daha az ışık alan balkon demirleri karanlık olarak belirecekti. Bu yüzden pozlama süremizi kadrajımızda hangi objenin en belirgin olmasını istediğimize göre tekrar gözden geçirebilir ve ona göre 1-2 saniye ekleyip çıkartabiliriz.
Burada da Teneke kameranın balık gözü etkisini dikey bir şekilde yakalamak için kamerayı yatay bir şekilde konumlandırdık. Perdeleri tamamen açarak içeri bolca güneş ışığı girmesiyle başka ek bir ışığa gerek duymadan 12 dakikada eşit oranda pozlanmış bir fotoğraf elde ettik. Sağdaki fotoğrafın negatifi. Tüm yazılar ve siyah/beyaz ışık dağılımı ters olarak beliriyor. Pozitifini aldığımızdaysa her şey yerine oturuyor. Pozitifini almadan önce PinholeStore mobil uygulamamızla veya telefon ayarlarından renklerin tersini alarak kontrol edebilir, gerekli pozlama süresi değişikliklerini yapıp tam istediğin pozlanma oranına sahip negatifi elde ettiğinde pozitifini almaya başlayabilirsin. Bu hep zaman hem de fotoğraf kağıdından tasarruf sağlayacaktır.
Karaköy'den Eminönü manzarası hafif bulutlu bir günde saat 15:30 civarı körünün ızgarasına kamerayı yaslayarak 4 saniyelik bir pozlama da olsa titremeyi minimuma indirdik. Hava çok güneşli olmamasına rağmen 4 saniyenin neredeyse yeterli olmasının en büyük sebebi hemen önümüzdeki Marmara Denizi. Denizin yüzeyine çarpan ışınlar bolca etrafa yayıldığından çok kuvvetli bir reflektör ile güneşin ışığını yansıtıyor gibiyiz. Eğer manzara daha çok ağaçlardan oluşuyor olsaydı, yapraklar suya göre ışığı çok daha az yansıtacağından yine 10 ve üzeri saniyelerde pozlama daha iyi sonuçlar veriyor olucaktı.
İstiklal Caddesi üzerinde bir elektrik trafosu üzerine Teneke İğne Deliği Kamera'mızı yaslayarak 12 saniyelik bir pozlama ile tüm kalabalığa rağmen sakin bir fotoğraf karesi elde ediyoruz. İğne deliği fotoğrafçılığı bunun gibi kendine has farklılıklarıyla pek çok dijital kamerayla gün ışığında çekemeyeceğiniz uzun pozlamalı fotoğraflar elde etmenizi sağlayabilir. Eğer siz de fotoğrafını çekmek istediğiniz yerin bir türlü boş olmamasından yakınıyorsanız bir sonraki ziyaretinizde yanınızda bir iğne deliği kamera götürebilir ve kimse yokmuşcasına sakin fotoğraflar oluşturabilirsiniz.
Sağ üst kısımdaki doğal desen ise pozitifi alırken kağıdı ucundan tutarak kimyasala batırdığımdan dolayı oluştu. Hoşuma gittiğinden bu haliyle pozitif sürecini tamamladım. Eğer daha nizami bir pozitif istiyorsam tekrar negatifimi yeni bir fotoğraf kağıdına pozlayabilir ve banyo sürecini gerçekleştirerek bu desen olmayan haliyle de saklayabilirim. İğne deliği kameralar ile çektiğiniz her fotoğrafın özgün olmasından da öte, aldığınız her pozitifte de böyle doğal farklılıklar oluşuyor olması harika.
Bu fotoğrafı oluştururken teneke kameramızı yatay bir şekilde koyarak hem yeri hem de gökyüzünü tek bir kareye sığdırmayı hedefledim. Fotoğraf kağıdını da kameraya yatay koymak yerine dikey bir şekilde yerleştirerek kameranızı yan çevirmeden benzer etkiye ulaşabilirsiniz.